Mutusta marjoja, haukkaa hedelmää ja kahmi kasviksia

 
marjasmoothie
 
 

Kaikki tietävät, että kasvikset ja marjat ovat terveellisiä. Tiedetään myös, että minimimäärä on 500g eli 6 kourallista kasvista, marjoja ja hedelmiä päivässä. Oletko koskaan laskenut, tuleeko sinulla tämä määrä täyteen?  

Kasvikset ja marjat ovat nyt sesonkiruokaa ja parhaimmillaan. Ne ovat tuoreita, ja iso osa on kotimaisia ja todella maukkaita.  Kasvikset, marjat ja hedelmät ovat vitamiinipitoisia ja niistä saa kuitua.  Ne ovat myös hyvin tärkeä osa elimistön toimintaa, terveyttä ja vastustuskykyä, ja ovat avuksi myös painonhallinnassa. 

BBC julkaisi viime vuonna tutkimuksen, jossa verrattiin hedelmiä ja vihanneksia syöviä henkilöitä niihin, joille vihreä ja hedelmät eivät maistu lainkaan. Syömällä 200 grammaa päivässä marjoja, hedelmiä ja vihanneksia sydänkohtausriski pieneni 13% ja syöpäriski pieneni 4%, kun taas 800 g päiväannos vähensi sydänkohtausriskiä 28% ja syöpäriskiä 28%. Aika huimaa. 

Vinkkejä, kuinka kasvisten, marjojen ja hedelmien määrää voisi lisätä päivittäiseen käyttöön:

- Houkuttavuus. Osta kaupasta erivärisiä, erilaisia kasviksia ja marjoja houkutukseksi jääkaappiin. Tutustu myös uusiin lajeihin.

- Helppous. Pilko, kuori ja raasta kerralla enemmän valmiiksi jääkaappiin ja pakastimeen. Mitä helpompi ottaa ja syödä, sitä enemmän tulee käytettyä. Uunijuureksiakin voi tehdä isomman annoksen kerralla, jolloin siitä riittää seuraavan päivän lounas lautasellekkin. 

- Hinta. Hyödynnä satokausi ja osta sesonkituotteita,  ne ovat tuoreita ja usein halvempiakin, joten myös kukkaro kiittää.

- Jää koukkuun. Satsaa tuoreuteen, luomuun, puhtauteen, kotimaisuuteen, maista marjojen makeus, kasvisten raikkaus ja hedelmien herkullisuus. 

 
Salaatti