Sesongissa

 
kasviksia.jpg
 

Nyt eletään kasvisten ja marjojen parasta sesonkiaikaa.

Nyt jos koskaan kannattaa syödä valtavasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Kaikki tietää, että niitä pitää syödä ja miten terveellisiä ne ovat. Mutta onko niitä arjessa kuitenkaan aina niin helppo lisätä?

Vinkkejä kasvisten, marjojen ja hedelmien lisäykseen.

Vietä aikaa HeVi osastolla, osta erilaisia ja erivärisiä. Opettele joka viikko joku uusi kasvis, mitä et ole vielä kokeillut. Älä lannistu kerrasta, joskus uuden maun totutteluun tarvitaan toinenkin kerta.

  • Osta ihania pikkutomaatteja, marjoja ja uusia porkkanoita. Korvaa niillä karkit ja keksit. Kasvikset ja marjat ovat nyt makeita.

  • Tee ihania salaatteja eri värisistä kasviksista, lorauta sekaan laadukasta öljyä ja pilko vaikka lempijuustoa tai herkullista savukalaa sekaan.

  • Suikaloi kesäkurpitsaa ja käytä sitä pastan sijaan.

  • Raasta kukkakaalia ja käytä riisin asemasta.

  • Porkkanaa, lanttua ja naurista voi raastaa isot kasat kerralla, ja pakastaa annospusseihin. On helppoa napata annospussi sulamaan, kun tekee ruokaa, ei tarvitse erikseen joka kerta rastaa. Ajan säästöä!

  • Juureksista saa myös maukasta muussia.

  • Tee kerralla uuninpellillinen uunijuureksia ja kasviksia. Pilko kesäkurpitsaa, sipulia, lanttua, palsternakkaa, punajuurta, paprikaa, bataattia, perunaa. Lorauta pinnalle vähän öljyä ja mausteita maun mukaan. Kypsennä uunissa.

  • Oletko kokeillut lehtikaalisipsejä? Kukkakaalipohjaista pizzaa?

  • Keitä pieniä uusia punajuuria lisukkeeksi.

  • Kaalit ovat nyt makeita ja mehukkaita, kokeile keräkaalia, punakaalia, parsakaalia ja kukkakaalia.

  • Kasvispihvit ovat kokeilemisen arvoinen ruoka. Pataruokiin ja kastikkeisiin voi aina lisätä erilaisia kasviksia.

Motivoi itseäsi lisäämään kasviksia joka aterialle. Kasvikset ovat keveitä, auttavat painonhallinnassa, ja tuovat vastustuskykyä syksyyn: jaksat paremmin arjessa.

Kevennä kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä kakkuja

 
kakut.jpg
 

Lisää kasviksia, marjoja ja hedelmää myös leivontaan. Korvaa osa tai kaikki sokeri kasviksilla, marjoilla tai hedelmillä. Esimerkiksi omenasose, banaani, bataatti ja porkkana ovat luontaisesti makeita ja sopivat tosi hyvin leivontaan korvaamaan sokerin määrää. Kesäkurpitsaraastetta, omenasosetta voi laittaa taikinoihin ja vähentää vastaavasti rasvan määrää. Mustapapu sopii yllättävän hyvin suklaaleivonnaisiin ja vastaavasti voi vähentää jauhoa.

Näin saat leipomuksistakin astetta terveellisimpiä.

Rouskuvaa ja herkullista loppukesää :)

 
 

Mitä kehollesi kuuluu?

Tule tarkastamaan kehosi tilanne, katsotaan saatko ruuasta tarpeeksi ravinteita. Vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, mikä on kehosi happo- emästasapaino? Imeytyykö syömäsi ravinteet kehoosi. Käytössäni on Health Concept Analyzer- ravintomittauslaite, joka antaa tietoa kehon eri osa-alueilta helposti ja nopeasti. Pääset paremmin tavoitteeseesi on se sitten energian lisäys, lihasten kasvu tai painonhallinta, kun kehosi on tasapainossa.

Mittus 30 euroa. Ota yhteyttä satu@sadunravintoneuvonta.fi tai puh 0401978988

Mitä kehollesi kuuluu_ Saatko riittävästi vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita, imeytyvätkö ne kehoosi_.png

TRENDIT VUODELLE 2019

 
raakaruoka.jpg
 

Mikä on trendikästä ravinnon, hyvinvoinnin ja terveystuotteiden saralla tänä vuonna?

Uusi vuosi on alkanut, ja kuten muuallakin, myös ravintomaailmassa on omat uudet ja ajankohtaiset trendinsä. Trendejä tulee ja menee, hyvänä esimerkkinä Suomessa vauhdilla alkanut sirkkabuumi, joka on kuitenkin jo melkein hiipunut yhtä nopeasti kuin ilmestyikin.

Olemme kaikki yksilöitä, ja yksi asia sopii yhdelle, toinen toiselle. Ravintotrendejä kohtaan kannattaa aina olla terveen kriittinen ja miettiä, sopiiko kyseinen ruokavalio juuri minulle. Asiasta voi aina jutella ravintoneuvojan kanssa tai jos on vakavia sairauksia oman hoitavan lääkärin kanssa, ennen kuin tekee liian radikaaleja muutoksia ruokavalioon.

Näistä alla olevista trendeistä oma henkilökohtainen suosikkini on ehdottomasti ketogeeninen ruokavalio, josta on jo saatavilla maailmalla tutkimuksia, joissa on todettu aikamoisia terveyshyötyjä ellei jopa voittoja.

Listasin muutamia trendejä tähän, mitkä saattavat puhuttaa tänä vuonna :)

1) Ketogeeninen ruokavalio, Eco keto, Vege keto

Ketogeeninen ruokavalio puhuttaa nyt tosi paljon ja tämä on vasta lähdössä hurjaan vauhtiin. Ketogeeninen ruokavalio tarkoittaa, että käytetään ravinnoksi eniten rasvaa, maltilla proteiinia ja tosi minimaalisesti hiilihydraattia. Tämä perustuu siihen, että kun elimistö saa niukasti hiilihydraattia, keho menee ketoosiin ja muuttuu tavallaan rasvanpolttokoneeksi. Ketoosissa maksa alkaa käyttää kehon omia rasvavarastoja muodostaakseen glukoosia, jota aivot tarvitsevat.

Ketogeenisella ruokavaliolla ihminen laihtuu tuntematta nälkää, mikä onkin oiva keino hallita painoa. Ruokavaliolla on saavutettu paljon myös hyviä terveysvaikutteita.

En silti suosittelisi, että popsitaan päivät pitkät pekonia ja punaista lihaa. Vaan rasvan osuus otetaan paremmista rasvoista sekä muistetaan syödä myös niitä maan päällä kasvavia kasviksia. Pakko ei ole syödä eläinrasvaa tai eläinkunnan tuotteita lainkaan, jopa vegaanit pystyvät menemään ketoosiin.

Tämän vuoden suuntaus onkin, että ketogeeniseen tulee mukaan luomu, ekoloogisuus. Suositaan lähiruokaa, luomua ja vähennetään punaisen lihan osuutta. Hiilihydraatit otetaan maan päällä kasvavista kasviksista, kuten keräkaalista, punakaalista, kukkakaalista, parsakaalista, fenkolista, kesäkurpitsasta, lehtikaalista, kaikista sipuleista, ja yrteistä yms. Alkuun ollaan tiukempia, mutta kun ketoosin saa toimimaan, pieni määrä marjoja ja vähähiilihydraattisia juureksiakin käy, esimerkiksi nauris ja lanttu. Rasvoja saadaan pähkinöistä, siemenistä, avokadosta, kylmäpuristetuista kasviöljyistä, kylmäpuristetusta kookosöljystä ja luomuvoista. Proteiini puolestaan saadaan pähkinöistä ja siemenistä, sienistä, maito- ja hapanmaitotuotteista, laadukkaasta luomulihasta, kanasta ja kalasta. Lihasta käytetään kaikkia osia. Ruokahävikkiä vältetään.

Yllä oleva valokuva on keto-ruokaa: raakaa luomu kesäkurpitsaa suikaleina, kylmäpuristettua luomuoliiviöljyä, luomupestoa, avokadoa, siemeniä ja ripaus limen mehua. Ei voine moittia epäterveelliseksi, vaikkakin rasvaa siinä on ruoan energiaosuudesta valtaosa (80% aterian energiaosuudesta). Tässä ruokavaliossa pitää unohtaa rasvakammo, mutta sen, mistä sen rasvan ottaa, voi aina valita.

2) Ilmastovegaani ja Pegaani. Ilmastovegaanius tarkoittaa, että ruvetaan vegaaniksi sen takia, että halutaan vähentää ympäristökuormaa. Lihan ja maidon välttäminen on tapa pienentää ilmaston kuormitusta.

Pegaanius on taas yhdistetty paleo- ja vegaaniruokavalio, jossa syödään noin 75% kasvipohjaista ruokaa, (kasvikset, hedelmät, marjat, vihannekset, siemenet ja pähkinät), ja loput 25% syödään vastuullisesti tuotettua lihaa, kanaa ja kalaa. Pegaanit eivät syö viljaa, maitotuotteita eikä sokeria.

4) Suolisto on toiset aivomme. Tämä trendi korostaa suoliston tärkeyttä kaikenkaikkiaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiimme ja terveyteemme. Lisäksi huomio keskittyy nyt vahvasti mindfulnessiin, palautumiseen, ja stressinhallintaan. Huomio keskittyy myös aivoterveyteen, muistiin ja siihen, mikä rooli suolistolla on tähän. Aivoja tukeva ruokavalio, rasvahappotasapaino ja kasvikset sateenkaaren väreissä tulevat tässä vahvaan rooliin.

5) Trendijuomat, Kombucha, eriväriset kahvittomat kasvislattet, punajuurilatte, kurkumalatte. Sikurikahvi.

Kombucha on juoma joka valmistetaan fermentoimalla. Juoma tekee hyvää vatsalle, sillä siinä on probiootteja eli maitohappobakteeria ja näin ollen tasapainoittaa suolistoa. Kombuchassa kannattaa valita tuote, joka ei sisällä sokeria tolkuttomasti ja maustaa itse vaikka inkiväärillä ja/tai sitruunalla.

Sikurikahvi on saavuttanut suosiota, se on kofeiiniton versio “korvikekahvista” joka ei ärsytä vatsaa ja sisältää hurjan määrän kuitua.

6) Intuitiivinen syöminen, salliva syöminen. Kuunnellaan kehoa, mitä se haluaa, ja ei kielletä itseltä mitään. Tämä opetellaan eri vaiheissa, ensin opitaan tuntemaan oikea nälkä, sitten opetellaan syömään oikea määrä oikeaa ruokaa, jonka jälkeen sallitaan itselle ne ruuat mitä vielä haluaa syödä. Tämä ei tarkoita kuitenkaan mitään pelkkää herkuttelua, ensin on opeteltu syömään oikein, joten idea perustuu siihen, ettei herkkuja juurikaan tee enää mieli. Mutta jos jatkuvasti kiellät itseltäsi jotain, kielletty ruoka tai herkku saa liian isot mittakaavat, ja herkuttelu voi lähteä ihan käsistä.